Instagram w 2025 roku wprowadził kluczowe zmiany w wyświetlaniu treści na profilach użytkowników. Jedną z najbardziej widocznych zmian jest nowy format siatki profili w aplikacji. Ta zmiana znacząco wpływa na sposób prezentowania treści, dlatego zrozumienie jej jest kluczowe dla skutecznego marketingu na platformie. W tym artykule omówimy, co się zmieniło, jakie działania warto podjąć oraz jak uniknąć pułapek związanych z nowym formatem.

Co się zmieniło na Instagramie w 2025?
Instagram przeszedł z klasycznego formatu siatki 1:1 na bardziej dynamiczny podgląd 3:4. Adam Mosseri, szef Instagrama, wyjaśnił, że przeprojektowanie siatki profilowej odzwierciedla sposób, w jaki większość użytkowników Instagrama publikuje treści pionowe. Prostokątny format lepiej eksponuje zdjęcia i filmy w sposób bardziej angażujący i atrakcyjny wizualnie.
Do tej pory, pionowe treści na platformie, takie jak rolki, były przycinane do formatu kwadratowego i w ten sposób były prezentowane na siatce profilu. Powodowało to, że przycięty format często wyglądał nieatrakcyjnie. Nowa siatka lepiej dostosowuje się do pionowej orientacji ekranów i oferuje bardziej przejrzysty, angażujący układ.
Nowy format siatki na Instagramie
Zamiast kwadratowych podglądów (1080 x 1080 pikseli, 1:1), siatka wyświetla teraz obrazy w proporcjach 3:4 (1015 x 1350 pikseli). Wygląda na to, że kwadratowe posty, odchodzą do przeszłości, co wyznacza początek nowej ery dla publikacji w aplikacji. Nowa prostokątna siatka profilowa wyraźnie przypomina styl profili z TikToka.
Co to jest siatka profilu?
Siatka profilu to widok wszystkich Twoich postów (publikacji) w układzie kafelkowym, dając możliwość szybkiego podglądu czego dotyczą Twoje treści i w jakim stylu je publikujesz. W siatce posty pokazywane są w formacie 3:4, podczas gdy rekomendowany format posta to obecnie 4:5.
Zmiana estetyki profilu
Pionowy podgląd sprawia, że zdjęcia i grafiki są lepiej widoczne i przyciągają uwagę. Spowodowało to jednak wiele zamieszania. Duża część profili, chcąc nie chcąc, została postawiona przed faktem zniekształconych widoków swojej siatki profilowej. Mosseri przeprosił za to, że tak znacząca zmiana zaskoczyła niektórych użytkowników, przyznając, że aktualizacja mogła zakłócić estetykę ich postów.
Jak dostosować istniejące posty do nowego formatu?
Jeśli chcesz dostosować wizualną prezentację swojej siatki publikacji na Instagramie, aplikacja oferuje teraz nowe ustawienie, które to umożliwia. Zobacz krok po kroku, jak dostosować siatkę profilu do nowych standardów:
- Przejdź do swojej publikacji na Instagramie i dotknij trzech kropek w prawym górnym rogu ekranu.
- Wybierz opcję „Dostosuj podgląd”.
- Zmodyfikuj okładkę publikacji lub dostosuj miniaturę, aby lepiej pasowała do nowego układu siatki.
Dzięki temu unikniesz nieestetycznych przycięć i poprawisz ogólny wygląd swojego profilu.


Jak planować treści na Instagramie w 2025
Zacznij od teraz tworzyć treści zoptymalizowane pod kątem nowych proporcji. Pamiętaj jednak, aby kluczowe elementy grafiki znalazły się w centralnym kwadracie. Dlaczego? Gdyż Instagram wprowadza zmiany stopniowo, nie wszyscy użytkownicy Instagrama mieli wdrożone zmiany widoku w tym samym czasie. To proces rozłożony w czasie, dlatego część użytkowników wciąż widzi siatki innych użytkowników w „kwadratach”. To jednak szybko się zmieni, Instagram dba o to, aby okres przejściowy nie trwał zbyt długo.
Stosuj się do poniższych wskazówek, jeśli chcesz, aby Twoje treści wyglądały idealnie w 2025 roku:
Optymalny format treści
- Optymalny format, który pozwala na idealne wyświetlanie zarówno w nowym jak i starym feedzie to 4:5 (1080 x 1350 pikseli).
Co to feed na Instagramie?
Feedem określa się ułożenie wszystkich treści (zdjęć, grafik i filmów), opublikowanych na danym profilu.
Dlaczego kluczowe elementy powinny znajdować się w centrum?
Nowa siatka Instagrama pokazuje podgląd siatki w proporcjach 3:4 (1015 x 1350 pikseli). Jak łatwo się zorientować, podgląd zdjęcia czy grafiki opublikowanej w formacie 4:5 zostanie przycięty do formatu 3:4 w widoku siatki. To o tyle istotne, gdyż generuje to konieczność umiejscowienia najważniejszych elementów jak najbliżej centrum prostokąta i nie zamieszczania cennych informacji po bokach grafiki. W przypadku nie zastosowania się do tej wskazówki – elementy umieszczone na skraju nie będą widoczne lub będą ucięte.

Jakie posty będą najlepiej prezentować się na Instagramie w 2025?
Przyzwyczajmy się do tego, że będą to formaty 4:5. Taki kształt zajmuje na tyle dużo miejsca na ekranie telefonu, że kolejne publikacje nie są widoczne, zatem wzrok scrollującego nie ucieka do następnej publikacji. Taka wielkość pozwala też na lepszą widoczność prezentowanych na grafice szczegółów.
Format 4:5 to także najbardziej uniwersalny z formatów na Instagramie. Co więcej format ten wspierany jest przez większość aplikacji do projektowania grafik, jak np. Canva, gdzie znajdziemy spory wybór szablonów do wykorzystania zarówno dla zdjęć jak i dla krótkich form video.
Praktyczne wskazówki projektowe
- Użyj narzędzi takich jak Canva, Adobe Express lub Figma, aby projektować treści w odpowiednich proporcjach.
- Testuj swoje posty przed publikacją, aby upewnić się, że wyglądają dobrze w siatce. Są do tego specjalne narzędzia, które wizualizują wygląd siatki profilu np. aplikacja Preview.
- Stosuj spójny styl wizualny, aby Twój profil zachował estetykę.
Kolejne zmiany w 2025 na Instagramie
W zapowiedziach pojawia się usuwanie wyróżnionych relacji z Instagrama. Na ten moment nie wiadomo jednak, kiedy wyróżnione kafelki zaczną znikać z platformy. Ponadto zwiększono długość Reelsów (rolek) do trzech minut.
O tych i innych zmianach informujemy w kolejnych wpisach przewodnika po Instagramie. Zostań z nami, aby być na bieżąco. Informujemy, podpowiadamy i ułatwiamy Ci prowadzenie mediów społecznościowych.
Przygotuj się na Instagram 2025
Zmiany na Instagramie to szansa na jeszcze lepsze wykorzystanie platformy do budowy marki i zaangażowania odbiorców. Dostosowanie się do nowego formatu jest niezbędne, aby nie pozostać w tyle. Sprawdź swoje obecne treści, zaplanuj nowe publikacje i bądź gotowy na przyszłość. A jeśli nie masz na to czasu lub nie nadążasz za zmianami, porozmawiaj z nami o powierzeniu nam prowadzenia Twoich kanałów w mediach społecznościowych.
Prowadzisz firmę i brakuje Ci czasu
na prowadzenie mediów społecznościowych?
Powierz to specjalistom, aby zaoszczędzić czas i zyskać więcej klientów.