Darmowa promocja marki na Facebooku to jeden z pierwszych pomysłów jakie przychodzą do głowy każdemu nowemu przedsiębiorcy. Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: założenie konta nic nie kosztuje, postowanie również jest nieodpłatne. A potencjalnych klientów jest tylu, że nic tylko się do nich zwrócić. Wystarczy w zasadzie odrobina kreatywności.
Prędko okazuje się jednak, że o ile w założeniu to Facebook miał się stać lokomotywą napędzającą biznes, to w rzeczywistości to ten kanał trzeba dużym wysiłkiem zasilać.
Przyczyna jest prosta: Facebook z perspektywy marketingowej to głównie platforma płatna. Wynika to z decyzji podejmowanych przez właścicieli serwisu i na to wpływu nie mamy – Facebook zarabia na reklamach i nic dziwnego, że korzystanie z płatnych narzędzi promuje. I trzeba przyznać, że jest to bardzo skuteczne i niekoniecznie bardzo kosztowne rozwiązanie, które warto mimo wszystko rozważyć.
Tutaj jednak skupimy się na pewnych rozwiązaniach nie wymagających dodatkowych opłat.
Średni zasięg organiczny (nie wzmacniany promocjami płatnymi) postów na Facebooku nie przekracza 6% z ogólnej liczby osób lubiących stronę. To oznacza, że tylko 1 na 17 followersów w ogóle wpis zobaczy.
Ilu zwróci na niego uwagę?
Ilu podejmie aktywność?
Można argumentować, że zależy to od czasu, w którym będzie wyświetlony, oraz jego jakości. Ale nawet jeśli kreacje będą doskonałe a czas publikacji dobrany idealnie i zasięg postów kilkukrotnie przebije średnią tylko wyjątkowo uda się dotrzeć do chociaż 1/3 własnych obserwujących.
Czy zatem warto prowadzić organiczne działania na Facebooku?
Odpowiedź jest prosta: tak.
Szczególnie, że ciągle jeszcze istnieją skuteczne sposoby, którą ułatwią promowanie swojej marki i trafianie do nowych odbiorców bez opłat na rzecz Facebooka.
1. Uzupełniaj profil swojej marki i regularnie twórz treści
Zacznij od podstaw, czyli prowadź swój profil najlepiej jak umiesz. I regularnie publikuj nowe treści. Nie, nie po to, by Twoje posty przyciągnęły nowych odbiorców. Prawdą jest w końcu, że mało komu wyświetlą się w feedzie.
Pamiętaj jednak, że wielu użytkowników zaczyna traktować Facebooka jako wygodną wyszukiwarkę, dzięki której mogą znaleźć interesujące ich informację na temat Twojej marki: kontakt, wskazówki dojazdu, czy opinie.
Powinieneś zatem zadbać o to, by wszystkie te wiadomości znalazły się na Twoim profilu. I by były aktualne.
Brak profilu całkowicie odetnie od Twojej marki użytkowników, którzy dowiedzieli się o niej z innych źródeł. Profil nie wypełniony kluczowymi treściami, nudny, albo (co najgorsze) pusty, nie tylko ich nie zainteresuje, ale wręcz zniechęci.
Profil żywy, atrakcyjny, regularnie uzupełniany o nowe wiadomości zadziała natomiast przeciwnie – przyciągnie uwagę i zbuduje zaufanie. Jeśli jeszcze udało Ci się zaangażować swoimi postami aktualnych obserwujących dasz odwiedzającemu dowód, że w swojej sieci robisz coś rzeczywiście wartościowego. I dzięki temu zdecydują się obserwować Twój profil.
I wracać do niego w przyszłości.
2. Promuj swój profil Facebookowy we własnych materiałach marketingowych
Wykorzystaj wszystkie zasoby, którymi dysponujesz: stronę internetową, mailingi, materiały zamawiane.
Umieszczenie na stronie internetowej linków do profilu marki na Facebooku (i pozostałych sieciach społecznościowych, z których korzystasz) to tylko pierwszy krok.
Staraj się zachęcić do odwiedzenia Twojego profilu Facebookowego użytkowników swojej witryny. Ale uważaj! Nie przerywaj w ten sposób zaplanowanej ścieżki zakupowej. Zwróć się raczej do tych, który zrealizowali już na stronie Twoje cele: dokonali zakupu, zapisali się do newslettera, czy czytają Twój firmowy blog.
3. Dołącz do grup na Facebooku….
Grupy to jedna z tych jawnych tajemnic Facebooka, które jeszcze nie doczekały się należytego uznania ze strony marek. A to bardzo dobre narzędzie, dzięki któremu darmowa promocja marki na Facebooku może okazać się szalenie skuteczna. Szczególnie, że dzięki niemu łatwo dać się poznać szerokiej rzeszy odbiorców w najlepszych grupach docelowych.
Na Facebooku znaleźć można bardzo wiele grup poświęconych rozmaitym branżom, zawodom i zainteresowaniom.
Twoim pierwszym zadaniem będzie rozpoznanie, w których z nich znajdują się przedstawiciele najciekawszych z punktu widzenia Twojego biznesu odbiorców. Facebook służy tutaj pomocą umożliwiając poszukiwanie grup ze względu na przykład na słowa kluczowe.
Kolejnym – branie czynnego udziału w dyskusjach. Na jedno jednak musisz tutaj bardzo uważać: nie staraj się promować swojej marki i prowadzić sprzedaży. Szczególnie jeśli zdecydujesz się dołączyć do grupy za pośrednictwem swojej strony firmowej. Tego rodzaju praktyki często źle odbierane są przez społeczność i mogą prowadzić do skutków odwrotnych od zamierzonych.
Jeśli jednak postarasz się autentycznie zaangażować w rozwiązywanie problemów zgłaszanych przez członków, udzielisz wsparcia bądź skutecznych podpowiedzi masz duże szanse, że Twoja marka zyska rozpoznawalność i reputację.
I nowych followersów.
4. …albo załóż własną
Jeśli nie znalazłeś na Facebooku grupy, która byłaby dla Twojej marki najbardziej odpowiednia, rozważ założenie własnej. To działanie obliczone na dłuższy czas, ale ma tę przewagę, że jako założyciel stajesz się w oczach członków jednym z ważniejszych przedstawicieli branży.
Jako właściciel grupy musisz jednak liczyć się z perspektywą poświęcenia nieco wysiłku na organizację jej życia. Inicjowanie i moderowanie dyskusji, publikowanie artykułów czy informacji wymaga dobrego przygotowania i czasu.
Jeśli jednak zrobisz to mądrze i według przygotowanego planu przekonasz się, że było warto. Nie tylko wzbudzisz zaufanie do swojej marki, ale też zyskasz opinie eksperta w dziedzinie, którą się interesują. A kiedy nadejdzie moment, gdy będą chcieli skorzystać z oferty takiej jak Twoja, w pierwszej kolejności pomyślą o Tobie i Twojej marce.
Dzięki temu zbudujesz sobie stałe źródło darmowej promocji marki na Facebooku, nad którym masz zawsze pełną kontrolę.
5. Stwórz swoje zawodowe konto osobiste
Jedna ze strategii, która doskonale sprawdza się w sieci LinkedIn, a która coraz częściej stosowana jest również na Facebooku. W skrócie sprowadza się do stworzenia i rozwijania własnego fanpage’a jako przedstawiciela marki. Można w tym celu wykorzystać swój profil prywatny, ale decydując się na taki krok trzeba być bardzo uważnym i szczególnie dbać o charakter publikowanych treści.
Dlaczego warto rozważyć taki krok?
Nawiązywanie relacji, wchodzenie w interakcje, jest znacznie prostsze kiedy odbywa się między osobami. Niesamowity sukces sieci społecznościowych na tym właśnie się opiera. I ten mechanizm w promocji marki warto wykorzystać.
Odpisywanie na komentarze, czy wysłanie wiadomości do obserwujących jako rozpoznawalny przedstawiciel marki, osoba z krwi i kości, a nie anonimowe logo, za którym może kryć się ktokolwiek, jest bardzo skutecznym sposobem na zbudowanie silnej więzi z odbiorcami. Konto zawodowe znakomicie sprawdzi się również w przypadku podejmowania aktywności w grupach, o których wspominaliśmy powyżej.
Dodatkowo korzystanie z tego rodzaju profilu daje możliwość budowania swojej sieci i zaciskanie relacji podobnie jak w przypadku sieci prywatnych, ale tym razem już w związku z własną marką. Napisanie na wallu Twojego klienta czy odpowiedź na komentarz pod własnym imieniem i nazwiskiem spotka się z innym odbiorem, niż zrobienie tego samego z konta firmowego.
6. Twórz relacje na żywo i korzystaj z pozostałych narzędzi Facebooka
Nie ograniczaj się do tworzenia regularnych postów. Pamiętaj, że trafienie do odpowiedniej grupy docelowej z materiałami, które będą odpowiadać im upodobaniom i gustom to jeden z kluczy do prowadzenia własnego fanpage’a w sieciach społecznościowych. Jasne: wpisy składające się z tekstu i multimediów to ciągle podstawa na Facebooku i stanowić będą zdecydowaną większość Twoich treści. Facebook jednak stale wprowadza nowe funkcjonalności i rozwiązania, które warto znać i wykorzystywać.
Jednym z nich jest możliwość prowadzenia transmisji na żywo. Jeśli uważasz, że to nie dla Ciebie, to musisz wiedzieć, że live wideo ma średnio trzy razy większy zasięg niż każdy inny rodzaj treści. Właściwa treściom na żywo nieprzewidywalność sprawia przy tym, że odbiorcy oglądają je znacznie dłużej niż nagrania. Już samo to powinno Cię przekonać, że warto się nad tym zastanowić.
Warto przy tym jednak pamiętać, że w przypadku bardzo ambitnych projektów darmowa promocja marki na Facebooku z oczywistych względów wcale nie musi okazać się tak całkowicie darmowa.
Być może początkowo będziesz mieć trudności z dostrzeżeniem szansy dla swojej marki w tym formacie, ale nie rezygnuj zbyt szybko. Twoich odbiorców może zainteresować choćby rzut oka na „zaplecze” Twojej firmy czy relacja z wydarzenia, w którym Twoja marka bierze udział.
Tego rodzaju materiały dają odbiorcom poczucie uczestnictwa w życiu firmy i bliskości, które sprzyjają nawiązywaniu i zacieśnianiu relacji.
Jeśli do tego przygotujesz interesujące zapowiedzi emisji swoich materiałów jest duża szansa, że wielu odbiorców wracać będzie na Twój profil licząc na kolejne produkcje.
7. Wykorzystaj swoją sieć do dzielenia treści
Wspominaliśmy już o wykorzystywaniu dostępnych zasobów?
W sieciach społecznościowych zasobem są również wszyscy, których możesz poprosić o dzielenie Twoich treści. Udostępniaj je na swoim profilu. Poproś też o to swoich pracowników i partnerów biznesowych, a nawet znajomych i rodzinę. Jeśli udało Ci się już zbudować dobrą relację ze swoimi klientami możesz i do nich zwrócić się z taką prośbą.
W ten sposób do potencjału swojej sieci dodasz dziesiątki kolejnych, dzięki którym uda się dotrzeć do nowych odbiorców.
Darmowa promocja marki na Facebooku – podsumowanie
Przedstawione przez nas rozwiązania nie wyczerpują jeszcze wachlarza możliwości do wykorzystania w darmowej promocji marki na Facebooku. Dobrze jednak jeszcze na chwilę zatrzymać się przy tej „darmowości”. W tym wypadku oznacza to brak konieczności uiszczania opłat na rzecz Facebooka.
Nie oznacza to jednak, że nie będzie potrzeby ponoszenia kosztów.
W pierwszym rzędzie zapłacimy czasem. Dbanie o obecność marki w social media może wymagać go całkiem sporo. Tym więcej, im więcej rozwiązań zdecydujecie się wdrożyć.
Kolejna rzecz to produkcja materiałów. Tworzenie profesjonalnych, dopracowanych treści: grafik, multimediów, a nawet tekstów może być niezmiernie trudne. Szczególnie, jeśli mają być publikowane regularnie i zachować oryginalność. Robienie tego we własnym zakresie bez angażowania zespołu marketingowego jest rzecz jasna możliwe, ale będzie czasochłonne.
Zdanie się na wsparcie profesjonalnej agencji będzie generować koszty. Przekreśli to wyjściowe założenie o darmowej promocji marki na Facebooku. Może jednak mimo wszystko okazać się opłacalne, pozwalając marce zaoszczędzić czas na realizowanie równie ważnych zadań.
Nie oznacza to jednak, że nie warto próbować podejmować działań we własnym zakresie. Szczególnie, że istnieje już cała masa powszechnie dostępnych narzędzi, które ułatwiają zarządzanie publikacjami i tworzenie treści.
Ale o tym już w kolejnym wpisie.
Myślisz o promocji swojej marki na Facebooku?
Jesteśmy tu, aby Ci pomóc.
napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie ofertę wraz z wyceną.