Komunikacja marketingowa w internecie odznacza się niespotykaną wcześniej dynamiką i wielowymiarowością. Dzieje się tak dlatego, że w tym środowisku aktywne są obie strony: zarówno nadawcy treści, jak i ich odbiorcy. I obie strony decydują o tym, jak będzie wyglądał kontakt.
To dość ważna zmiana, którą warto brać pod uwagę tworząc strategie marketingowe w internecie.
W tradycyjnej formie kontakt marki z klientami miał w zasadzie jeden wektor: od firmy do klienta. Zakładał przy tym pasywną postawę odbiorcy. Ten typ komunikacji w żargonie marketingowym określany jest jako „push”. Pozwala ona co prawda na większą kontrolę nad treściami, ale też utrudnia dokładne rozpoznanie potrzeb klienta i właściwe dopasowanie komunikacji marketingowej.
Bardzo często prowadzi to do sytuacji, w której marka mówi, ale nikt nie słucha.
Digital marketing zmienił tę rzeczywistość i uaktywnił klientów, którzy inicjują kontakt z firmą w poszukiwaniu rozwiązań swoich problemów i zaspokajaniu własnych potrzeb. To oznacza, że nie tyle oczekują od marki suchej informacji, co raczej odpowiedzi na zadanie pytanie. Jej rolą w tej sytuacji jest podsunięcie rozwiązania w momencie, kiedy jest porządane. Tego rodzaju komunikacja określana jest mianem „pull”.