Persona w marketingu to jeden z kamieni węgielnych skutecznej strategii.
I jeśli jej jeszcze na swoje potrzeby nie stworzyłeś, to wiedz, że najprawdopodobniej Twoje kampanie nie są prowadzone w sposób optymalny.
A dlaczego?
To proste: jeśli nie przemyślałeś do kogo rzeczywiście kierujesz przekaz, są duże szanse, że Twoje treści podobają się Tobie, a nie Twoim odbiorcom. I dlatego nie reagują na nie tak, jak byś oczekiwał. Jednak nic straconego. Te zaległości zawsze da się nadrobić.
Żeby w tym pomóc, przygotowaliśmy krótki przewodnik po personach.
Co to jest persona?
To w skrócie jeden z Twoich klientów. Konstrukt, symbol, fikcyjna postać, która charakteryzuje profil wybranego segmentu rynku, w który celuje firma. Podstawowym celem tworzenia persony w marketingu jest zbudowanie obrazu odbiorcy komunikatu i użytkownika – produktu, treści, strony itp.. Innymi słowy, chodzi o to, żebyś stale mógł mieć świadomość, do kogo w rzeczywistości się zwracasz.
Ale to nie koniec. Mogą być wykorzystane do projektowania skutecznej ścieżki zakupowej, czy doświadczeń marki, ustalania najlepszych miejsc kontaktu z marką itp.
Dominującym profilem persony jest jednak persona zakupowa.
Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że ostatecznym celem każdej firmy jest sprzedaż. Do zbudowania tego rodzaju persony można posłużyć się własnym doświadczeniem i wiedzą, ale też danymi socjo – demograficznymi, które coraz łatwiej znaleźć w Internecie. W niektórych wypadkach może się to okazać jednak niewystarczające. Jeśli na przykład działasz na rynku B2B musisz wiedzieć, że procesy decyzyjne dotyczące produktu podejmować może grupa kilku osób. I każda z nich może należeć do innej grupy demograficznej. W takim przypadku może okazać się konieczne budowanie kilku person dla jednego rodzaju produktu bądź stworzenie szerokiego uogólnienia.
Obecnie klienci stają się coraz bardziej wymagający, lepiej poinformowani, a decyzje zakupowe stają się bardziej złożone i wielowymiarowe. W efekcie więc nie wystarczy skupiać się w komunikacji marketingowej na zaletach produktu. Równie istotne jest rozumienie, w jaki sposób klienci postrzegają rolę produktu w rozwiązaniu swoich problemów.
I do tego procesu również przyda się stworzenie persony.